ANNIE. ARBETSLÖS MEN INTE VÄRDELÖS

Strategi som arbetslös - hur ska man tänka ?

Publicerad 2015-04-02 09:00:00 i Arbetslöshet,

Jag har varit arbetslös i en månad nu och det är lätt att börja tröttna, på allt och på sig själv. Jag vet inte hur ni andra arbetssökande tänker, men för mig har det varit viktigt att ha en strategi. Det här är tredje gången som jag är arbetslös, så jag börjar veta vad jag snackar om. 

Jag lägger alltså upp en strategi över hur jag ska hantera situationen. I det här fallet är den här bloggen en del av den. Men den innefattar mer än så. Strategin ändras naturligtvis efter hand, men så här tänker jag just nu: 

 * Söka jobb på bestämda tider. Varje dag mellan ca 9 -12 söker jag jobb. Letar jobb, skriver ansökningar, mailar och ringer. Sedan tar jag lunch, fixar lite hemma eller går till gymmet, för att sedan återgå till att söka jobb en stund på eftermiddagen om det behövs. 

 * Träna, flera dagar i veckan. Det blir jag glad av. Är jag inte sugen på att träna, så tränar jag ändå. Varje söndagskväll bestämmer jag vilka pass jag ska gå på. 

 *Läsa! I stort sett varje vecka går jag till biblioteket och lånar böcker. Läsa gör mig inspirerad och att vara inspirerad gör mig glad. 

 *Lära mig något nytt, utmana mig själv. Jag har alltid tyckt det varit coolt med människor som bloggar. Jag har aldrig vågat ta den platsen som en blogg kräver. För i en blogg behöver man dela med sig av sig själv, och det har jag alltid varit dåligt på. Därför är den här bloggen min utmaning. Jag vill lära mig att våga blogga. 

 * Ta ledig från arbetslösheten. Helgerna, och som nu, på påsken tar jag ledigt. Jag tänker inte på jobb eller jobbsökande. Det gör jag i veckorna. Att tillåta sig själv att vara ledigt och ha roligt tror jag är jätteviktigt om man ska orka. 

 Hur tänker ni?  Har ni någon likande strategi för hur ni hanterar/hanterade ni er arbetslöshet? 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Annie - arbetslös men inte värdelös

Jag beundrar alla som bloggar. Och jag vill vara en av er. Nu när jag blivit arbetslös så behöver jag dessutom ett sidoprojekt, som tar lite av min tid. Att vara arbetslös innebär, för er som aldrig varit det, oändligt mycket tid. Den här bloggen kommer handla om min skakiga vardag som arbetslös och om min väg till jobb. Men också om mitt liv som småbarnsförälder och om underbara Årsta där jag bor och lever.

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela